Adam on tuore amerikkalainen draamaelokuva, joka kertoo teinipojan kesästä New Yorkissa. Adam (Nicholas Alexander) sukeltaa isosiskonsa seurapiiriin, Brooklynin lhbtq-nuorten pariin ja rakastuu nuoreen naiseen, Gillianiin (Bobbi Salvör Menuez). Asiassa on vain yksi ongelma, Gillian luulee, että Adam on trans. Adam ei oikaise asiaa, mistä seuraa yhtä ja toista komediaa ja tragediaa.

Vinokino kertoo saaneensa palautetta elokuvan valinnasta ohjelmistoonsa ja ei esitä sitä. Festivaalia pyörittävä Turun Seudun Seta toteaa Vinokinon sosiaalisen median tileillä julkaistussa päivityksessä, että se haluaa festivaalin olevan kaikille turvallinen tila.

Elokuva sai ensi-iltansa arvostetulla Sundance-festivaalilla viime tammikuussa ja sai hyviä ja ylistäviä arvioita. Muiden muassa lhbtq-julkaisu Out kehui elokuvaa todeten sen toimivan loistavasti oppituntina ja keskustelunaloittajana transasioissa.

Sen näyttämistä on kuitenkin sittemmin vastustettu muuallakin, juuri kun elokuva oli tulossa ensi-iltaan New Yorkissa ja Los Angelesissa. Twitterissä ja Instagrammissa on satoja postauksia tunnisteella #boycottAdam, BuzzFeed kirjoittaa.

Elokuva perustuu lesbon Ariel Schragin romaaniin vuodelta 2014 ja hän on myös käsikirjoituksen takana. Elokuvan ohjaaja Rhys Ernst on itse trans. Hän on kertonut jo aiemmin olleensa varma, että elokuva tule herättämään loukkaantumisia.

Vähemmistötaiteilijoiden vaimentaminen ei ole minusta tapa luoda edistyksellisempää ja oikeudenmukaisempaa maailmaa.

Boikotin takana on heinäkuussa julkaistu queer tubettaja Theon kehotus. Hänestä elokuva on transfobisin ja lesbofibisin, mitä hän on koskaan nähnyt. Tämän viestin kymmenet tuhannet ovat nähneet ja sen on jaettu satoja kertoja kuvakaappauksina sosiaalisessa mediassa.

Sittemmin on elokuvan kuvauksista on kerrottu queer- ja transihmisten väärinkohtelusta. Elokuvan taholta nämä väitteet on kiistetty.

Elokuvassa on pääosin queer- ja transnäyttelijöitä.

Ohjaaja Ernst kertoi BuzzFeedille vastustavansa ajatusta, että hänen pitäisi transihmisenä kertoa vain selvärajaisia, myönteisiä ja vakuuttavia tarinoita. Hän pitää sitä luovuutensa rajoittamisena.

Adamin ongelma on sen juonessa. Että identiteetin voi vain teeskennellä, jotta saisi seksiä. Lukuisia transihmisiä on tapettu Yhdysvalloissa ja huoli väkivallasta on valtava.

Ernst huomauttaa, että elokuva ei ole moraalin oppitunti. Hänestä se kierrättää herkullisesti perinteisen kuvion transhahmoja esittävistä heteroista. Hän korostaa, että Adamissa transhahmot ovat täysin varmoja identiteetistään – heterot taas eivät ole.

Ernst pitää boikottia fasistisena eikä näe sen edistävän mitään hyvää.

– Vähemmistötaiteilijoiden vaimentaminen ei ole minusta tapa luoda edistyksellisempää ja oikeudenmukaisempaa maailmaa.