”Kun vähemmistöjä ei sarjassa esitetä uhreina, heidän toimintansa alkaa näyttäytyä hyväksyttävänä, ja normaalinakin. Eron käsittelytavassa voi huomata vertaamalla [Schitt’s Creek] sarjaa vaikka 1980-luvun aids-epidemiasta kertovaan It’s a Siniin. Sinänsä hieno ja koskettava sarja hieroo homojen uhriaseman katsojan naamaan aika voimallisesti, mikä saattaa aiheuttaa torjuntaa”, kirjoittaa Helsingin Sanomissa eilen julkaistussa jutussa toimittaja Jussi Lehmusvesi.

HS:n juttu kertoo pääasiallisesti eroista menneiden vuosikymmenten suositun Pulmuset (Married… with Children) sitcomin (USA 1987-1997) ja Schitt’s Creek (Kanada 2015-2020) sitcomin välillä. Lehmusvesi toteaa Pulmuset haitalliseksi ja Schitt’s Creekin tervehdyttäväksi. Kyseessä on woke-kulttuurille tyypillinen uudelleenarvottaminen omien ahtaiden puritaanistenkin tulkintojen perusteella. Useita klassisia suosikkisarjoja on tuomittu vääränlaisiksi ja Little Britain jopa poistettu saatavilta.

Lue lisää: Kylän ainoa homo piilotettiin arkistoihin

Lue lisää: Frendien luoja: ”Meillä ei ollut tietoa transsukupuolisista”

On totta, että gay-miehiä kuvaavissa sarjoissa ja elokuvissa on usein uhriasetelma, koska sellaista on monen meistä todellisuus, valitettavasti.

Lue lisää: Debatti: Seksuaalisten vähemmistöjen kertomukset eivät ole aina kauniita

Davidin ja Patrickin gay-häät Schitt's Greekissä

Lehmusvesi kehuukin Schitt’s Creekiä, joka siis on komedia, siksi, että se näyttää millaista elämä voisi parhaimmillaan olla. Sellaisiakin kertomuksia toki tarvitaan. Mutta, jos valtaosa gay-tarinoista olisi fantasiaa paremmasta maailmasta, miten se vaikuttaisi suhtautumiseen vähemmistöä kohtaan? Syntyisikö harha siitä, että meillä on kaikki hyvin? Luulen näin.

Toimittajan tulkinta siitä, että arvostettu It’s a Sin korostaisi liikaa gay-miesten uhriasemaa on mielestäni huono. Ensinnäkin kyseessä on eri tyylilaji. Siinä missä Schitt’s Creek on komediaa It’s a Sin on draamaa. Toisekseen Schitt’s Creekin tekijät ovat kertoneet tietoisesti haluavansa kuvat maailman parempana paikkana. It’s a Sin taas oli hyvin uskollinen historiallisille tosiseikoille ja ajankuvalle, jättäen kuitenkin enemmälti aidsin sairauskuvaukset toissijaisiksi, verrattuna esimerkiksi Angels in America sarjaan.

It’s a Sin ei mielestäni ollut lohduton, vaan onnistui kuvaamaan miten järkyttävän ahdistavalla aids-kaudellakin ihmiset yhä elivät ja uskoivat huomiseen. Sarjassa on myös poikkeuksellisen kauniita ystävyyssuhteita ja poikkeuksellista arjen rohkeutta, jotka monelle meistä ovat fantasiaa ja olivat sitä etenkin 1980-luvulla.

Näin Lehmusvesi kommentoi It’s a Sin -kommenttiaan QX:lle sähköpostitse.

– Tuo kommentti hienosta Its´s a Sinistä liittyy analyysiin Schitt’s creekin poikkeukselliseen tapaan esitellä maailma ilman homofobiaa. 1980-luvun aids-epidemiassa asetelma on tietenkin toinen. En tietenkään halua väheksyä homojen kokemuksia ja minusta niitä käsitellään It´s a Sinissä täysin asiaankuuluvasti. ”Hieroa naamaan” oli aika epäonnistunut muotoilu tekstissäni.

Draaman tyylilajissakin voidaan toki ottaa vapauksia historian suhteen. Tällaisia esimerkkejä ovat esimerkiksi Appen tv-tuotantoihin kuuluva For All Mankind, joka pääpuolisesti on uskollinen historialle, mutta on kuitenkin fantasiaa: John Lennonia ei ammutta, USA:n sukkulaohjelma oli menestys ja naiskosmonautti oli ensimmäinen ihminen Kuussa. Olisiko aika tehdä tv-sarja, jossa aids ei koskaan tapahtunut tai siihen keksittiin heti rokote? Sellainen olisi toki kiva nähdä. Sen kautta aukeaisi myös aivan uudenlaiset mahdollisuudet keskustella siitä takapakista, minkä gay-miesten asema koki homorutto-leiman takia. Sitä hintaa maksetaan edelleen. Valtaväestö ei voine koskaan ymmärtää sitä taakkaa, minkä hiv-pandemian julistaminen ”homorutoksi” gay- ja bi-miesten elämään muodosti. Yhä tänä päivänä miesten välistä seksiä pidetään suuremapana aids-riskinä. Siksi kaikki gay-miesten uhriaseman vähättely on väärin ja vaarallista, koska se ylläpitää tätä syrjintää – asia, mikä jokaisen woken pitäisi ymmärtää.

Lopuksi mainittakoon, että Helsingin Sanomat syyllistyi aids-aikakaudella homojen mustamaalaamiseen, kuten suurin osa muusta mediasta. Esim. 8/1983 JAMAssa julkaistu tieto aidsin leviämisestä heteroiden keskuudessa mainittiin HS:ssä vain pikku uutisena ja 28.12.1986 HS julkaistiin artikkelli Pelko on paras ase aidsia vastaan, jossa aids leimataan “luonnon kostoksi”, kirjoittaa Olli Stålström Finqueer-sivustolla.