Helsinki Drag Battlen toinen perustajajäsen, näyttämötaiteilija Antti Taipale, jonka moni tuntee myös drag queen Sheilana astuu näyttämöiltä ohjaajaksi. Hänen esikoisohjauksensa Diivat saa ensi-iltansa tämön viikon lauantaina 9. heinäkuuta Vihdin teatterissa. Taipale on innoissaan.

– Ohjaajana toimiminen on yksi haaveistani, joka vihdoin toteutuu. Vietän esiintyjänä parhaillaan 15 vuotisjuhlavuotta ja mikä onkaan parempi tapa kruunata se, kuin siirtyä näyttämöiltä ohjaajaksi ja antaa koko osaamiseni teatterin työryhmän käyttöön, Taipale kertoo tiedotteessa.

Diivat on hulvaton komedia, joka leikittelee sukupuolirooleilla ja näytelmässä on useita viittauksia Shakespearen näytelmiin, kuvaillaan tiedoteessa. Taipale on itse tehnyt näytelmän miespääroolia vuonna 2012 Korpilahden teatterissa. Dragtaide palautuu sekin Shakespeareen, tuolloin miehet tekivät naistenkin roolit, koska näytteleminen ei ollut naisille sallittua. Taipale toteaakin, että Diivat oli selvä valinta esikoistyöksi.

Diivat kertoo unelmista ja rakkaudesta. Kaksi epäonnista Shakespeare-näyttelijää näkevät ilmoituksen lehdessä, jossa kuoleva miljonäärinainen etsii sisarensa lapsia. Näyttelijät päättävät lähteä ahneuksissaan ison rahan perään tekeytymällä kadoksissa oleviksi pojiksi. Asiat mutkistuvat, kun lapset ovatkin tyttöjä ja toinen vieläpä kuuromykkä. Myöhemmin rakkaus astuu kuvioihin ja soppa on selvä. Näytelmän lopussa väärinkäsityksiä ratkotaan ja totuuden verhoja paljastetaan kohtausten vaihtuessa vauhdilla.

Taipale tekee myös väitöskirjaansa Helsingin yliopistolle.  2021 alkanut tutkimus käsittelee kehollista empatiaa teatterin vuorovaikutusverkostoissa.

– On myös hienoa, että saan tehdä konkreettista ohjaajan työtä väitöskirjatutkimukseni rinnalla, joka käsittelee osittain myös ohjaajan ja näyttelijän välistä vuorovaikutusta ja kehollista empatiaa”.

– Koko tutkimusaiheeni on saanut motivaation esiintyjän työstäni. Halusin ymmärtää syvemmin, mitä minussa ja kehossani tapahtuu, kun esitän esimerkiksi Paula Koivuniemeä ja hänen maneerejaan näyttämöllä. Kehollisen samaistumisen prosessi ja peilineuronijärjestelmä on avainasemassa, kun pohditaan esiintyjän aitoa ja läsnä olevaa näyttämöolemista” Taipale kertoo tiedotteessa. Hän täydentää QX:lle, että ensimmäinen artikkeli on parhaillaan vertaisarvioinnissa ja julkaistaan myöhemmin tänä vuonna Suomen teatterintutkimuksen seuran Näyttämö ja tutkimus -julkaisusarjassa. Väitöskirja valmistuu 2025.

– Käykää teattereissa nyt, kun se on vihdoin mahdollista, Taipale kehottaa.

– Me tekijät olemme painineet pitkään epävarmuuden tunteissa ja valmistaneet jopa useita esityksiä, jotka ovat jääneet välistä ilman esityksiä yleisölle.

Hän kertoo vielä QX:lle, että syksyä varten on suunnitteilla jotain yllättävää. Yksityiskeikat pyörivät nyt taas normaalisti ja hän on varovaisen optimistinen syksyn yritysmyynnin suhteen.

Sheila