Tämän kesän Ruokolahden leijona on ollut toimittaja-juontajan, influensseri Laura Haimilan pieleen mennyt muutto.

Influenssereiden yleisistä harhaluuloista huolimatta sosiaalisessa mediassa omalla tililläänkään ei voi etenkään julkisesti tai huomattavalle määrälle ihmisiä väittää mitä tahansa. Jokainen on vastuussa sanoistaan.

Haimila kertoi Instagrammissa julkisessa päivityksessään kahdelle kymmennelle tuhannelle seuraajaalleen muutossaaan kokemistaan ongelmista ja syytti niistä niemeämäänsä muuttoyritystä. Hän myös kehotti seuraajiaan trollaamaan muuttofirmaa, mikä myös tapahtui. Kyseessä on siis kosto.

Haimila oli tehnyt muuttoyrityksen kanssa sopimuksen näkyvyydestä. Hän oli tinkinyt alhaisemman hinnan luvaten yritykselle näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kaikki siis todella meni pahasti pieleen.

Muuttofirma ei kieltänyt asiaa medioille kommentoidessaan Haimilan omaisuudelle tapahtuneita vaurioita, mutta totesi Haimilan tehneen tietoisen valinnan jättämällä maksamatta yrityksen erikseen hinnoittelmasta suojauspalvelusta. Haimila väitti maksaneensa suojauksen, mutta ei suostunut kuitenkaan kommentoimaan asiaa Helsingin Sanomien kysyessä ristiriitaisten väitteiden perään. Yleisöllä olisi oikeus kuulla tarinan kaikki puolet, kun se on näyttämön ääreen varta vasten kutsuttu, muutto tapahtui jo alkuvuodesta. Somevaikuttajankin tulee kantaa vastuunsa. Kun on vielä toimittajatausta on aiheellista odottaa asiallisuutta ja kommenttia, kun sitä esitetyn tarinan ristiriidoista kysytään. Muuten jää kuva, että ei tämä totta tainnut ollakaan. Muuttofirma onkin ilmoittanut rikosilmoituksen tekemisestä Haimilan perättöminä pitämästään väitteistä ja yritykselle koituneesta mainehaitasta.

Nyt Haimilan muutossa vahingoittui lattian ja irtaimiston lisäksi hänen oma uskottavuutensa.

Meidän kaikkien tulevaisuuden kannalta olisi oleellista, että sosiaalisen median vaikuttajien julistamiin suhtaudutaan terveen kriittisesti, eikä mennä mukaan tunnekuohuihin ja olla kuin ne legendaariset pässit narussa.