QX Viikkokatsaus on jälleen poiminut muutamia uutisia maailmalta kuluneelta viikolta, joista emme ole aikaisemmin kertoneet.

Kuvituskuva.

Kuluneella viikolla on juhlittu YK:n perustamaa Maailman tilastopäivää (20.10.) Yksi tuore tilasto paljastaa, että maailman suurin lhbt-populaatio on Saksassa. Berliiniläinen Dalia Research haastatteli 12 000 ihmistä 28 EU-maassa. Tutkimuksen mukaan kaikkiaan 7,4% saksalaisista määrittelee itsensä seksuaalivähemmistöön kuuluvaksi. Kun vastaajia pyydettiin asettamaan itsensä Kinseyn asteikolle täysin hetero – täysin homo, 10,9% saksalaisista kertoi, että ei ole täysin hetero. Euroopan tasolla lukemat ovat 5,9% vastaajista ja Kinseyn asteikon suhteen 8,6% vastaajista.

Norjasta tuli ensimmäinen maa maailmassa, joka tarjoaa PrEP-lääkituksen maksutta kansallisen terveydenhoitojärjestelmänsä kautta. Osa on ehkä törmännyt mystiseen kirjainyhdistelmään PrEP jenkkituristien Grindr-profiileissa. Kyseessä on pre-exposure prophylaxis medication, jonka tarkoitus on estää HIV:n tarttuminen HIV-negatiivisiin. Lääkkeen suosiota siivittää kondomien käytön väheneminen.

Ukrainassa joukko nationalisteja keskeytti homoelokuvan näytöksen tiistaina. Länsi-Ukrainassa mellakoineen nationalistit olivat suojavarusteissa ikäänkuin olisivat pelänneet saavansa tartunnan. ”Tänään näytätte elokuvan ja huomenna pidätte orgiat”, huusivat hyökkääjät.

Lontoossa pankkiiri houkutteli Grindrin kautta poliisin luokseen seksisessioon, kuristi tämän kuoliaaksi ja liuotti ruumista kylpyammeessaan happoliuoksessa. Lehdistön mukaan pankkiiri oli saanut liuotusidean fanaattisesti suosimastaan Breaking Bad -sarjasta.

Näinä päivinä ei viikkoa ilman someraivokohtausta. Eilen sellainen syntyi Lidlin maitomainoksesta. Tarkoitus oli mainonnan keinoin tuoda esiin maitobrändin nimenmuutos. ”Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä” -lause vain oli väärä valinta ja koettiin sopimattomaksi vitsailuksi transsukupuolisten kustannuksella. Homotkin saivat osansa ”Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista” -sloganilla. Sekin kismitti joita kuita, mutta Facebookissa monet homot pitivät kaapista tulo -mainosta hauskana.