Viikonloppuna somessa kuumeni. Lämmön nosti Lidlin maitokampanja, jonka jotkut henkilöt kokivat loukkaavan seksuaalivähemmistöjä. Ilmiön nosti kierroksille Tämän kylän homopojan bloggaus ja Facebook-päivitykset.

Lidl uudisti maitobrändinsä ja aloitti markkinointikampanjan. Myymälöiden maitokaappien sloganit ”Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista” ja ”Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä” aiheuttivat joillekin mielipahaa ja kampanjan kritiikki alkoi levitä somessa.

Suositun Tämän kylän homopoika -blogia kirjoittava Eino Nurmisto pitää Lidlin kyseisiä mainoksia homo- ja transfobisina. Blogikirjoituksen ja blogin Facebook-päivitysten nostattamilla kierroksilla Voice teki asiasta uutisen. Tänään asiasta uutisoi myös Markkinointi ja Mainonta. Lidl on perunut kampanjansa ja esittänyt anteeksipyynnön.

– Tarkoituksenamme ei ollut vitsailla seksuaali- tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä emmekä nähneet käyttämiemme fraasien loukkaavan ketään. Tässä olemme tehneet virhearvion. Pyydämme anteeksi kaikilta kampanjasta mielensä pahoittaneilta”, Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä sanoi Markkinointi ja mainonta -lehden mukaan.

Uutisointi oli kuitenkin yksipuolista. Somekommentointi ei ollut yksiselitteisesti kampanjaa vastaan. On myös paljon seksuaalivähemmistön edustajia, joita kampanja ei loukannut, vaan oli hedän mielestään hauska. Tämä näkyy selvästi kommenteista. Jotkut kertoivat lähettäneensä Lidlille myönteistä palautetta samasta mainonnasta.

Via marmai.fi