Bruce Weber, 71, on maailmanlaajuisesti tunnettu valokuvaaja. Hän on toteuttanut rohkeita mainoskuvia ikonisille brändeille kuten Calvin Klein ja Abercrombie & Fitch. Ehkä muistat hänet Pet Shop Boysin Being Boring videosta, jonka hän on myös ohjannut.  Weberin työt ovat olleet arvostettuja kaupallisesti ja taiteellisesti.

New York Times kertoi eilen, että 15 nykyistä ja entistä miesmallia on kuvaillut lehdelle kuviosta Weberin kuvauksissa – siihen on usein kuvausten aikana kuulunut tarpeetonta alastomuutta ja pakotettua seksuaalista käyttäytäymistä.

”Muistan hänen laittaneen sormensa suuhuni ja ottaneen otteen elimestäni”

Miehet kertoivat lehdelle johdonmukaisesti yksityisistä kuvauksista Weberin kanssa, joiden aikana hän pyysi miehiä riisuuntumaan ja veti heille hengitys- ja ”energia-harjoituksia”. Malleja kehotettiin hengittämään ja koskettelemaan sekä itseään että Weberiä, kuljettamaan käsiään sinne, missä he tunsivat ”energiansa” olevan. Usein Weber ohjasi miesten käsiä omillaan.

– Muistan hänen laittaneen sormensa suuhuni ja ottaneen otteen elimestäni, kertoi malli Robyn Sinclair, ja jatkoi,

– Ei meillä koskaan ollut seksiä tai mitään, mutta paljon asioita tapahtui. Paljon koskettelua. Paljon ahdistelua.

Englannin kuninkaallisen perheen ja Voguen suosikkikuvaaja Mario Testino, 63,  on nyt myös ahdistelusyytösten kohteena. 13 miesmallia ja -assistenttia, jotka ovat työskennelleet Testinon kanssa 1990-luvun puolivälin jälkeen on kertonut, että Testino pakotti heidät seksuaalisiin tekoihin, joissakin tapauksissa jopa kähmintään ja masturbointiin.

– Hän oli seksinsaalistaja, kertoi Ryan Locke.

Locken mukaan Testin oli puheenaihe mallien keskuudessa. Guccin Castingin lähestyessä kaikki alkoivat vitsailla hänelle ja kehottivat Lockea kiristämään vyönsä. Casting tapahtui Testinon hotellihuonessa. Testino tuli avaamaan oven löysässä kaavussa ja olisi halunnut ottaa koekuvat alastonkuvina. Locke palkattiin kampanjaan, Testino oli koko ajan aggressiivinen ja flirttaileva. Kuvausten viimeisenä päivänä Testino ei ollut täysin tyytyväinen Locken suoritukseen sängyllä, missä hän kuvauksia varten poseerasi ja komensi kaikki muut ulos. Testino lukitsi oven ja ryömi sänkyyn ja asettui Locken päälle sanoen, ”Minä olen tyttö ja sinä olet poika”. Locke lähti pois tilanteesta.

Ryan Locke

Testinon entiset assistentit kertoivat että Testinolla oli tapana palkata nuoria yleensä heteroseksuaaleja miehiä joita sitten lähenteli aggressiivisesti.

Testinon assistenttina 90-luvun lopussa työskennellyt Roman Barret, kertoi Testinon hinkanneen jäykistynyttä penistään hänen jalkaansa vasten ja masturboineen hänen edessään.

Testinon kuvauksissa 2008-2016 tuottajana toiminut Thomas Hargreave kertoi nähneensä Testinon laittaneensa kätensä miesten housuihin vähintään 10 kertaa.

– Mario käyttäytyi kuin se olisi ollut isokin vitsi. Mutta se ei ollut hauskaa. Ja siihen tilanteeseen joutuneet miehet eivät tienneet, miten heidän pitäisi käyttäytyä. He katsoivat minuun, että mitä täällä tapahtuu, miten selviän tästä. Se oli kamalaa.

”Olen täysin järkyttynyt ja suruissani näistä törkeistä väitteistä minua vastaan, kiistän ne kokonaisuudessaan”

Molempien valokuvaajien edustajat ovat ilmoittaneet olevansa järkyttyneitä ja yllättyneitä syytöksistä.

– Olen täysin järkyttynyt ja suruissani näistä törkeistä väitteistä minua vastaan, kiistän ne kokonaisuudessaan, Weber kertoi lakimiehensä välityksellä.

Testinoa edustava lakifirma kyseenalaistaa syytöksiä esittäneiden väitteet ja heidän luotettavuutensa ja väittää, että väitteille ei löydy näyttöä.

Muotimaailmassa nuoret miehet ovat erityisen alttiita hyväksikäytölle

– Miesmalleja kunnioitetaan kaikkien vähiten ja olemme täysin korvattavissa, kertoi entinen malli Trish Goff.

– Jos sanoisit, että et työskentele sellaisten kanssa kuin Bruce Weber tai Mario Testino, voisit samantien lopettaa ja etsiä muuta työtä, Goff kertoi.

Muotimaailmassa nuoret miehet ovat erityisen alttiita hyväksikäytölle. Ahdistelusyytöksiä on kuultu aikaisemminkin, aivan kuten Hollywoodissakin, mutta systeemi agenteista ja stylisteistä aina muotibrändeihin asti on perinteisesti keskittynyt ennemmin säilyttämään imagonsa täydellisyydestä ja glamourista, kuin tunnistamaan pimeän puolensa.