Espanjassa esitettiin Snickersin mainosta, jossa paikallinen influenseri Aless Gibaja tilaa ”seksikkään appelsiinimehun” ystävän vaihtaessa hämmentyineitä katseita tarjoilijan kanssa. Tarjoilija ojentaa Gibajalle Snickersin jäätelöpatukan ja yhden puraisun jälkeen feminiininen Gibaja muuntuu matalaääniseksi parrakkaaksi mieheksi. ”Parempi” ystävä kysyy. ”Parempi” mies vastaa ja ruutuun tuleva teksti toteaa ”nälkäisenä et ole oma itsesi”. [Voit katsoa alla olevasta twiitistä.]

Mainos sai tuoreeltaan kovaa kritiikkiä, kirjoittaa Guardian. Snickerille vaadittiin boikottia. The State Federation of Lesbians, Gays and Bisexuals tuomitsi mainoksen tuoreeltaan todeten ”on häpellistä ja ikävää, että on olemassa yrityksiä jotka jatkavat stereotypioiden vahvistamista ja edistävät homofobiaa.

Myös Espanjan tasa-arvoministeri Irene Montero tuomitsi Snickersin kampanjan: ”Ihmettelen kenen mielestä on hyvä ajatus käyttää homofobiaa bisness strategiana”. Hän toivoi twiitissään myös, että vastaavaa valtaa käyttävät oppivat suvaitsevaisuutta.

Snickersin kampanja myös osui herkkään ajankohtaan, sillä vain muutamia viikkoja sitten 24-vuotias nuorukainen pahoinpideltiin brutaalisti kuoliaaksi,  teko joka järkytti koko Espanjaa ja nosti mielenilmausten sarjan.

Lue lisää: Nuori gay pahoinpideltiin kuoliaaksi – tuhannet protestoivat kaduilla homofobiaa vastaan

Snickers reagoi arvosteluun ja poisti mainoksen käytöstä pahoitellen sen aiheuttamia väärinkäsityksiä ja kiistäen tarkoituksellisen leimaamisen: ”halusimme ystävällisellä ja ilahduttavalla tavalla vakuuttaa että nälkä voi vaikuttaa luonteeseesi”.

Mainoksessa käytetty slogan on ollut osa Snickersin kampanjointia pitkään. 2012 mainoksessa nähtiin monien homojenkin rakastama Joan Collins.