FIBSin, Setan, IBM:n ja Accenturen toimittama uusi tietopaketti ”Sateenkaariväki työelämässä ja asiakkaina” tarjoaa yrityksille tietoa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksista ja yhdenvertaisista johtamiskäytänteistä.

Tietopaketista löytyy muun muassa lhbtiq-sanasto, keskeiset teemaan liittyvät lait, hyvien käytäntöjen lista työpaikoille, 8-kohtainen ”Totta ja tarua sateenkaarivähemmistöistä” sekä käytännön esimerkkejä yhdenvertaisuuden edistämisestä viidestä yrityksest. Yritykset ovat Nokia, Accenture, GA Telesis Engine Services, S-ryhmä ja IBM.

Julkaisu heijastaa aikamme arvoja. Suuryritykset ovat Suomessakin heräämässä näyttämään esimerkkiä arvokysymyksissä. Työntekijät haluavat, että yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, tämä näkyy työelämätutkimuksissa etenkin nuorten kohdalla.

Seksuaalivähemmistöjen tukemista on kuitenkin Suomessa varottu ja varotaan edelleen. Esimerkiksi Ruotsissa, missä julkaistaan painettua QX:ää, mainonta seksuaalivähemmistöille on ollut normi jo pari vuosikymmentä. Muutos on kuitenkin näkyvissä, sillä esimerkiksi Helsinki Pride keräsi viime vuonna ennätysmäärän yrityskumppaneita ja sama suuntaa näyttää jatkuvan. Tom of Finland -tuotteiden ja Helsinki Priden tukemisen lisäksi ei muuta juuri ole. Joitakin yksittäisiä mainoskampanjoita kansainvälisillä toimijoilla, kuten Ikealla tai Kalevala Korulla, Instrumentariumilla.

Nokia oli ensimmäinen suomalaisyritys, joka allekirjoitti YK:n suositukset liiketoiminnalle seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien tukemiseksi viime vuoden lopulla.

– Suomessa on pitkään ajateltu, että seksuaalinen suuntautuminen tai sukupuoli-identiteetti eivät kuulu työpaikalle, tai että yrityksen ei tarvitse tietää näitä asioita asiakkaistaan, toteaa Accenturen Business Strategy Manager Antti Rekola Fibsin sivulla.

– Aiheen kasvaneesta huomiosta huolimatta syrjintä, epäasiallinen kohtelu ja oman identiteetin salailu ovat yhä arkipäivää monelle seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvalle henkilölle”, toteaa Setan koulutussuunnittelija Marita Karvinen.

Fibsn sivuilla todetaan hyväksyntä vaikuttaa yrityksiin monilla tavoin. Pörssikurssit kehittyvät muita suotuisammin, saadaan parhaita osaajia, monimuotoinen henkilökunta pystyy ymmärtämään paremmin asiakkaita ja muita sidosryhmiä, brändi saa etua.

Tietopaketti on järjestyksessään seitsemäs FIBSin julkaisusarjasta, jossa käsitellään yritysten vaikutuksia erityisen haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien ihmisoikeuksiin. Tietopaketit ovat osa ulkoministeriön rahoittamaa hanketta.

Tietopaketti on ladattavissa maksutta täällä.