Helsingissä vihreiden kuntavaaliehdokkaana oleva julkkisbloggari ja somepersoona Eino Nurmisto mainostaa kulutusluottoja, kertoi Yle tänään.

Yli varojen eläminen ja ylivelkaantuminen ovat vakava ongelma, joka haittaa monen nuoren aikuisen elämää ja erityisesti se koskettaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Yleisesti puhutaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen muuta väestöä heikommasta taloudellisesta asemasta. Pinttyneet ja ummehtuneet asenteet ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia henkilöitä itseään vaivaava sisäistetty häpeä merkitsevät yhä sitä, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien taloudellinen asema on keskimäärin valtaväestöä heikompi, tähän vaikuttavat käytännössä sijoittuminen työmarkkinoilla ja työnsaanti yleensä sekä palkkakehitys. Vaikka tilanne on parantunut viime vuosina, ainakin yleisen asenneilmapiirin osalta, voi varttuneemmilla olla yhä samat vaikeudet kuin ennenkin.

Ylivelkaantuminen voi koskettaa myös hyvässä asemassa olevaa. Entinen virheiden kansaedustaja Jani Toivola on puhunut avoimesti vakavista rahaongelmistaan. Viime kesänä mm. Iltalehti kertoi, että Toivolalla on useita pikavippejä ulosotossa ja velka-asioita käräjäoikeudessa. Toivola ei vastannut tuolloin Iltalehdelle, eikä hän ole vastannut tänään QX:nkään yhteydenottopyyntöön. Instagrammissaan hän totesi kesällä suurien pikavippien aiheuttavan häpeää, mutta että hän on saamassa tilanteen hallintaansa, sillä hän on hakenut siihen apua. Suurista korkeakorkoisista veloista selviäminen ei kuitenkaan koskaan ole mikään helppo tai nopea prosessi, vaan se voi velkojen määrästä riippuen vaikuttaa elämään jopa kymmeniä vuosia, etenkin, jos velat ovat edenneet ulosottoon ja luottotiedot on menetetty.

Raha voi olla likaista

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen velkaongelmien eststämiseksi voi myös toimia, ja olla edistämästä kulutusluottojen markkinointia. Juuri tästä syystä tätäkin sivustoa kustantava QX Förlag Ab on päättänyt jo vuosia sitten, että kulutusluottoja koskevaa mainontaa ei medioihimme oteta. Sitä kyllä usein tarjotaan ja mainostilasta oltaisiin valmiita maksamaankin hyvin, mutta linjamme on selvä. Tämä on pitänyt myös korona-aikana, vaikka mainostajien kaikotessa vuosi sitten pandemian iskiessä näytti hetken siltä, että koko yritys menee nurin mainostulojen lakattua: QX Förlag Ab toimii mainostuloilla ja mainostajiamme ovat voittopuolisesti matkailu-, tapahtuma- ja ravintola-aloilta, jotka ovat kärsineet pandemiasta eniten. Solidaarisuuskampanjamme Ruotsissa kuitenkin kantoi hedelmää ja itsenäisen lhbtq+ median merkitys ymmärrettiin ja QX pysyi pystyssä. Eettinen toiminta on juuri sitä – toimintaa, ei tyhjiä sanoja.

Eino Nurmisto, joka alunperin tunnetaan Tämän kylän homopoika -blogistaan, nimesi itsensä muutama vuosi sitten Valtakunnan ykköshomoksi.

Tänä talvena Nurmisto on siis vihreiden kuntavaaliehdokkaana Helsingissä. Facebook-sivullaan hän toteaa poliittiseksi agendakseen ”luoda lapset, nuoret ja kaikenmuotoiset perheet edellä yhdenvertaisempaa ja kulttuurintäyteistä Helsinkiä, joka on elämyksellinen ja elävä myös niille, jotka eivät halua tai voi viettää vapaa-aikaansa kaupallisissa tiloissa”.

Nurmisto on sosiaalisessa mediassa yksi kulutusluottoja tarjovan yrityksen kasvoista. Instagram- tilillään hän on mainostanut kaupallista yhteistyötä ruotsalaisen Anyfinin kanssa, yritys tarjoaa korkeakorkoisia luottoja.

Ylelle Nurmisto selvittää, että ei koe yhteistyötään kulutusluottoyrityksen kanssa arvojensa vastaiseksi perustellen asiaa sillä, että ”kyseessä ei ole pikavippifirma”.

– Kyseessä ei ole pikavippifirma, vaan vanhoista vipeistä pääsee eroon matalammalla korolla. Uutta lainaa ei siis anneta. Haluan tehdä selväksi, että pikavippejä en mainostaisi, kommentoi Nurmisto Ylelle.

Musta ei muutu valkoiseksi puhumalla. Kulutusluotto- tai pikavippiyrityksillä, miten niitä kutsutaankin, on yleinen toimintapa tapa juuri se, että ne tarjoavat mahdollisuutta yhdistää  eri paikoista otetut luotot uudeksi lainaksi, siis maksaa pois vanhat lainat uudella velalla. Näin toimii myös Anyfin. Vaikka Anyfin väittää, että se myöntää luottoa muita halvemmalla, se ei tarkoita halpaa. Yle selvittikin, että Anyfinin korko on vain hiuksen hienosti alle lain salliman maksimin – eli ei mitään halpaa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) katsoo Anyfininkin tarjoamien järjestelylainojen olevan kulutusluottoja, tämä todetaan myös Ylen jutussa.

Anyfin on kuluttajaviranomaisen hampaissa Ruotsissa

KKV on huomauttanut luotonantajia juuri markkinoinnista, jossa luotonanto esitetään lainan kilpailuttamisena. Anyfinista KKV ei ole tehnyt vielä virallista selvitystä. Suomessa yrityksestä ei ole kirjoitettukaan kyseisen Ylen jutun ohella muuta kuin yrityksen omiin tiedotteisiin ja markkinointiin perustuvia juttuja. Ruotsissa sen sijaan on. Ruotsin kuluttajaviranomainen on puuttunut Anyfinin markkinointiin jo kahdesti lyhyen ajan sisällä, kertoi Expressen joulukuussa. Ruotsin kuluttajaviranomainen katsoi edellisenä vuonna, että Anyfin pyrki markkinoinnillaan antamaan liian siloisen kuvan kuluttajan velkaongelmiin.

Eino Nurmiston Instagrammissa on kuluttamista ihannoivaa kuvastoa.

Arvot vastaan todellisuus

Eikö kulutuksen kasvattaminen ole vihreiden arvojen vastaista? Nurmiston mielestä ei ainakaan ole

QX kysyi vielä Nurmistolta sähköpostitse eikö hän ole huolissaan nuorten ja etenkin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien rahankäytön ja ylivelkaantumisen ongelmista?

– Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret ovat monissa asioissa muita nuoria riskialttiimmassa asemassa. Nuorten tukeminen ja ongelmien nostaminen keskusteluun on ollut toimintani perusydintä koko kymmenvuotisen somevaikuttajuuteni aikana. Siksi myös rahankäytön, siihen liittyvien ongelmien ja niiden syiden pohtiminen ja ymmärtäminen ovat mielestäni tärkeitä aiheita, vastasi Nurmisto.

Mutta miten korkeakorkoisen kulutusluoton mainonta voisi mitenkään edistää ylivelkaantumisen estämistä? Nurmisto väittää Ylelle kuitenkin olevansa kulutuskriittinen.

– Minulla on sisällöissäni ennemminkin kulutuskriittinen kuin shoppailuun kannustava kulma.

Vihreiden puoluesihteeri Veli Liikanen kommentoi Nurmiston toimintaa kulutusluoton mannekiinina, että siihen ei ole mitään syytä puuttua, eikä se ole este ehdokkuudelle: ”Viime kädessä äänestäjät päättävät”.

Eino Nurmiston Instagrammissa on kuluttamista ihannoivaa kuvastoa.
Eino Nurmisto