Makeisvalmistaja Cadburyn uusin mainosvideo nostatti kansassa raivon, kertoo brittiläinen gaylehti Attitude. Mainoksessa pariskunta Callum Sterling ja Dale K jakavat Cadburyn kuuluisan suklaamunan suudellen ja se on nostattanut Britanniassa niin valtavan raivon, että yli 35 000 allekirjoittanut vetoomuksen mainoksen poistamisesta.

”Valitsemalla mainokseensa samaa sukupuolta olevan parin Cadbury selvästi toivoi aiheuttavansa keskustelua ja välttävänsä kritiikin väittämällä, että kaikki vastustus perustuu homofobiaan, mutta myös lhbtq-yhteisön jäsenet ovat ilmaisseet, että eivät pidä tästä mainoksesta”, sanotaan vetoomuksen perusteluissa CitizenGo.org -sivulla.

Mainoksen vastustajat katsovat, että mainos on esineellistävä ja yliseksuaalinen: ”jos mainoksessa olisi heteropari se kiellettäisiin liian seksuaalisena”.

Yritys on vastannut kritiikkiin ja kertonut brändinsa olevansa progressiivinen ja välittävän inklusiivisuuden viestiä. Kyseinen mainosfilmi näyttää vain iloa ja niitä moninaisia tapoja, joilla suklaamunista voi nauttia, perusteli yritys tarkemmin.

Miesparin suudelmaa arvosteltiin myös koronan takia

Mainoksen koronakritiikkiin yritys on todennut, että kaikki siinä samassa kohtauksessa esiintyvät henkilöt kuuluvat samaan talouteen ja etäisyys- ja hygienia-asiat olivat muuten huomioituna kuvausten aikana.

Dale 25 ja Callum 30 ovat olleet yhdessä kaksi ja puoli vuotta ja he osallistuivat tähän mainokseen, kun heidän työnsä tanssijana ja koreografina ovat olleet pandemian ajan jäissä. Miehet ovat yllättyneitä kovasta kritiikistä.

– Siihen nähden, keitä me olemme ja mitä me yleensä teemme, eivät kritisoijat olisi voineet löytää parempaa kohdetta, sanoo Callum Attitudelle ja Dale jatkaa:

– Me olemme queeraktivisteja ja ylpeitä siitä.