Kööpenhamina 2021, tai tarkemmin World Pride, joka on jaettu Kööpenhaminan ja Malmön kesken, on kerännyt viikko viikolta lisää sponsoreita ja viikko sitten sponsoriksi vahvistettiin sveitsiläinen jättiyritys Nestlé.

Tämän viikon tiistaina stylisti Andree Wendel Hoxfeldt ilmoitti, että protestina Nestlén osallistumiselle hän jättää World Priden päätösshown väliin.

Copenhagen 2021 organisaatio ei ollut kovin halukas vastaamaan QX:n kyselyyn aiheesta, viestintäpäällikkö Steve Taylor selvitti asiaa sähköpostitse:

Saimme yhteisöltä paljon palautetta Nestlén yhteistyöstä. Ymmärrämme että kun aloitamme yhteistyön sellaisten kumppaneiden ja sponsoreiden kanssa, jotka voivat hermostuttaa joitakin meidän tulee tulee käyttää aikaa ja kuunnella yhteisöämme ja emme voi tehdä sitä kun tapahtumaan on alle 10 päivää. Tämän takia ovat Copenhagen 2021 ja Nestlè yhdessä päättäneet päätää yhteistyön. 

Emme tule kommentoimaan asiaa tämän enempää.”

QX:n jatkokysymykseen Starbucksin osallistumisesta, Nestlè ja Starbucks tekevät yhteistyöt Starbucks Coffeen kautta, Steve Taylor vastaa, että kahvilaketju on Pride-tapahtuman pitkäaikainen sponsori.

– Kuten kaikilla suurilla yrityksillä heillä on heidät omat yhteistyökuvionsa muiden tuotemerkkien kanssa, mikä ei yleisesti ottaen vaikuta heidän yhteistyöhönsä meidän kanssamme. Yhteistyökumppanimme voivat tuoda esiin vain oman tuotemerkkinsä meidän sopimuksemme mukaan.

Nestlè on kuitenkin saanut ylistystä LHBTQI-ystävällisestä toiminnastaan. Viimeksi tammikuussa se oli ehdokkaana British LGBT awardseilla kategoriassa ”Inclusive Employer or Company”. Voittajat julkistetaan elokuun 27. päivä. Nestlè on myös yksi brittien LGBT-palkinnon sponsoreista.

Taylor toteaa QX:lle, että sponsorisopimukset ovat erillisiä Malmössä ja Kööpenhaminassa. Copenhagen 2021 vastaa Kööpenhaminan osuudesta.

Anna Tenfält, WorldPride 2021 projektinjohtaja vahvistaa, että tapahtumasta vastaa kaksi erillistä organisaatiota, jotka ”tekevät paljon yhteistyötä”.

– Mutta meidän taloutemme ovat täysin erillään toisistaan eikä meillä ole vaikutusvaltaa toistemme sponsoreihin. Malmö Pride ei ollut osallinen eikä edes tietoinen Nestlén ottamisesta sponsoriksi Tanskan päähän. Saimme tietää asiasta sosiaalisesta mediasta ja olimme yhtä järkyttyneitä kuin kaikki muutkin.

Mikä oli teidän reaktionne kun saitte tietää, että sopimus Nestlén kanssa päättyi?

– Olimme todella järkyttyneitä ja pettyneitä.

Miksi reagoitte kielteisesti yhteistyöhön Nestlén kanssa?

– Meillä Malmö Pridella on selvä sponsorikäytäntö jota me noudatamme. Yksi tärkeä ja iso osa on, että kaikki yritykset, joiden kanssa aloitamme yhteistyön seisovat meidän arvopohjamme takana, niin sanoissa kuin käytännössä. Nestlé ei ole linjassa ihmisoikeuksien, inklusiivisuuden ja tasa-arvon kanssa. Muutaman esimerkin mainitakseni he ovat vastuussa suurista sademetsien tuhoista, he eivät välitä WHO:n suosituksia koskien rintamaidon korviketta vaan markkinoivat sitä köyhempiin maihin siten, että ihmiset jättävät imettämättä. Nämä ovat muutamia seikkoja joiden takia Nestlé ei sovellu yhteistyökumppaniksi.

Tenfält kertoo, että Ruotsin puolella WorldPriden sponsorihankinta on sujunut hyvin.

Onko olemassa riski, että vielä tulee uusia kiistanalaisia sponsoreita ennen tapahtuman alkua?

– Uskomme ja toivomme, että yhteistyökumppanimme Happy Copenhagen on nyt oppinut tärkeän läksyn ja he arvioivat miten sponsoreiden kanssa toimitaan tulevaisuudessa. Minun on vaikea nähdä, että tällaisia yllätyksiä tulisi enempää ennen tapahtuman alkua.

Nestlèn Ruotsin viestinnästä vastaava johtaja Mikael Lindgren antoi seuraavan kannanoton koskien yhteistyötä Copenhagen 2021 kanssa.

Meidän työmme monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden kanssa on tärkeä osa strategiaamme yrityksenä, sekä sisäisesti että ulkoisesti. Uskomme yhteistyöhön, esimerkiksi sponsorointi on hyvä keino osoittaa tukemme näille tärkeille asioille ja samalla kuunnella ja oppia toisiltamme. Sponsorointisopimuksemme WorldPride & EuroGames 2021 kanssa on päätetty. Tämä ei kuitenkaan muuta meidän panostamme edistää monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta tai ihmisoikeuksia millään tavalla. Kunnioitamme ja edistämme ihmisoikeuksia koko toiminnallamme ja arvoketjullamme linjassa YK:n suuntaa antavien periaatteiden ja YK:n Global Comactin kymmnenen periaatteen kanssa.”

Copenhagen 2021 lopetettua yhteistyön Nestlén kanssa kertoo Andree Wendel Hoxfeldt QX:lle, että hän nyt on mukana tapahtuman päätösesityksessä, mutta lahjoittaa palkkionsa LGBT Asylum järjestölle.

 


Näin kuuluvat Copenhagen 2021 sponsorivalinnan kriteerit.

We will not enter into partnership or sponsorship arrangements with companies who:

  • Manufacture or promote tobacco products
  • Manufacture or sell weapons or arms unless they are manufactured solely for recreational purposes (i.e. sport shooting) and subject to controlled sale to avoid their purchase by individuals, regimes or organisations with malintent
  • Promote alcohol in a way that does not meet standards set by the Danish government in relation to consumption, advertising, marketing and age of sale
  • Manufacture products in countries where homosexuality is illegal unless the company has a stated policy and provides support to LGBTI+ advocacy organisations in that country
  • Financially, verbally or in any other way support regimes or organisations that violate human rights
  • Directly or indirectly violate the European Convention on Human Rights or the Universal Declaration of Human Rights
  • Directly or indirectly violate recognised international treaties or standards on the protection of the environment
  • Engage in unethical profiteering schemes or lending practices that target those with a low socio-economic status