Helmikuussa kohistiin kikkeliaidoista. Nyt maaliskuussa pitää pistää peput piiloon.

Milloin Suomesta tuli näin puritanistinen?

Suomalainen alusvaatemerkki The Other Danish Guy rikkoi naisten alusasuja mainostaessaan  syrjimättömyysperiaatetta totesi mainonnan eettinen neuvosto tällä viikolla ja antoi alusvaatebrändille huomautuksen.

Neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden mukaan markkinoinnissa ei tulisi käyttää ihmistä (miestä tai naista) seksiobjektina tai katseenvangitsijana halventavalla tavalla eikä siten, että sillä tai mainoksen sisältämällä seksuaalisella vihjailulla ei ole mitään yhteyttä mainostettavaan tuotteeseen.

Hesarin jutun perusteella kyseistä mainoksesta ovat valittaneet konservatiiviset ja uskonnolliset piirit. On koettu, että koska naisen kasvoja ei näy ja vaatetus on pornolle tyypillistä se esineellistää, mitä kokemusta lisäsi mainoksen lavastus. Lisäksi mainosta oli esitetty myös televisiossa ennen iltayhdeksää, valittajia huoletti, että se on osunut lasten simliin.

Alusvaatebrändin mukaan visuaalinen ilme oli saanut innoituksensa venetsialaisista naamiaisista ja Nicole Kidmanin ja Tom Cruisen tähdittämästä Eyes Wide Shut elokuvasta.

Neuvosto siis totesi mainoksen hyvän tavan vastaiseksi ja oli samaa mieltä valittajien kanssa siitä, että televisiomainos on saattanut pelottaa lapsia ja nuoria.

The Other Danish Guyn huomautuksen saanut mainos, toimitus on asettanut peppuaidan mainonnan eettisen neuvoston suosituksen perusteella.

Mainonnan eettisen neuvoston ratkaisut eivät ole velvoittavia eikä niistä ole seuraamuksia, lausunto on vai suositus. Yhä tätä kirjoitettaessa mainos on alusvaatebrändin sivulla.

Neuvoston ratkaisu on hämmentävä. Miten niin alusvaatemainontaan ei liity eroottinen elementti? Alusvaatteita ei osteta pelkästään omaksi iloksi ja vaikka ostettaisiinkin, silloinkin ainakin osa – jätetään nyt ottamatta kantaa kuinka suuri osuus – haluaa näyttää hyvältä.

Ahdasmielisille ei tulisi antaa valtaa. Eroottisuudessa ei ole mitään pahaa. Pelkäävien lapsien vetäminen mukaan perusteluihin on alhaista, siihen tulisi aina suhtautua varauksella. Onko kyse lapsen peloista vai aikuisen omista peloista?

Eroottisuus ja seksi eivät ole pelättävä asia.

Nyt sitten kun tämä luku on avattu, on varmaan turha odottaa esimerkiksi Andrew Christianin mainoksia suomalaiseen mediaan. Heillä on valikoimissa miesten thongeja, jotka jättävät peppuvaon alueen täysin paljaaksi. Kuvassa selin poseeraava mies jää anonyymiksi hänkin, kasvoja ei näy. Kirkas valaistus luo halpoja mielikuvia tylystä pukuhuoneesta, ehkä jopa yleisestä käymälästä.

Miten palomieskalenteri? Kuka voi sanoa, että siinä ei ole kyse esineellistämisestä? Eikä käytännössä alastomilla miehillä ole mitään tekemistä ajankulun kanssa.

Koska tämä kolumni linkataan QX:n Facebook-sivulle, paljas peppu on peitetty. Facebookin puritanistinen linja on tiedossa ja paljaasta pinnasta tulisi raippoja.

Pidetäänkö ajatukset puhtaina, katse ja kamera silmien tasolla ja Herra mielessä, niin ei näy liikoja, kukaan ei ahdistu ja lapset eivät pelkää?