Kuva:Press

Varhaisella 1900-luvulla rakkaus samaa sukupuoltaolevien kesken oli tabu. Taidehistorioitsija Patrik Steorn kertoo maalari Eugène Janssonin homoeroottisesta kaksoiselämästä.

Eugène Jansson on yksi Ruotsin suurimmista 1900-luvun alun taiteilijoista. Tänä vuonna juhlitaan hänen 150-vuotisjuhlaansa peräti kahdella näyttelyllä Tukholmassa. Eugéne Janssonista tuli kiistelty hahmo paljon kuolemansa jälkeen, kun kävi ilmi, että hän oli homoseksuaali, kertoo Patrik Steorn Thielska Gallerian luennoitsija. Erityisesti yksi taulu, jossa ujostelematta esitetään alaston atleettinen miesvartalo, on saanut liki symboliarvon.

Tämä on juhlahetki, maalaus ”Flottans badhus” (Laivaston uimahalli) on viimeinkin päässyt takaisin seinälle! Se kiellettiin käytännössä täysin 1970-luvulla, kun hänen seksuaalisuutensa tuli esiin. Noista ajoista museoissa ja yhteiskunnassa on tapahtunut kehitystä, toteaa Patrik Steorn.

Taiteilija asui Tukholman tuolloisella etelälaidalla Mariabergetissä, missä myös ateljee sijaitsi 1890-luvulla. Siellä hän loi sinisävyisiä maalauksia tukhomlaismaisemista hämärässä. Maalaustaon jälkeen taiteilija alkoi maalata muotokuvia alastomista urheilullisista miehistä.

Eugéne Jansson työskenteli laivaston uimahallilla ja maalasi ruskettuneita ja treenanneita miehiä. Näin hänen taitelijaelämänsä ja yksityiselämänsä kohtasivat. Uimahallista hän löysi mallit, joita sitten pyysi kotiin ateljéelleen. Siellä mallit kulkivat ympäriinsä alasti ja treenasivat samalla kun taiteilija havainnoi heitä, kertoo Patrik Steorn.

Tuohon aikaan homoseksuaalisuus oli Ruotsissakin yhä lailla kiellettyä. Kuitenkin taitelija oli suhteessa useammankin mallinsa kanssa. Hän joutuikin tasapainoilemaan luovuutensa ja lainsäädännön kanssa. Patrik Steorn väittää, että taidehistoroitsijat aliarvostavat Eugène Janssonin maalauksia alastomista miehistä verrattuna hänen maisemamaalauksiinsa.

Mielestäni Eugéne Janssonin figuratiiviset maalakuset on luokiteltu epäkiinnostaviksi vain, koska niissä nähdään homoeroottinen lataus. Toisin on Anders Zornin laita, joka on maalauksisaan kuvannut runsaita alastomia naisia, taustalla on heterolataus, mikä nostaa kuvien arvoa.

Miksi Eugéne Jansson on kiinnostava queertutkimukselle? Luennolla kerron meitä edeltävistä roolimalleista, myönteisistä ja luovista HBT-henkilöistä ja kuinka olosuhteet ovat muuttuneet, kertoo lopuksi Patrik Steorn.

Lähde

QX Gay Map: Eugéne Janssonin näyttely Tukholmassa