Jean Malin (1908-1933) oli valtavan suosittu esiintyjä ja drag queen, Pansy Crazen kiistaton kuningatar, joka ei peitellyt homoseksuaalisuuttaan, toisin kuin  1900-luvun alun supertähti Julian Eltinge. Päinvastoin Malin tunnetaan ennenkaikkea sanavalmiina ja värikkäänä esiintyjänä. Malinin imago oli queer, kuvailee lhbtq-historoitsija JD Doyle.

Malin aloitti uransa jo teni-iässä 1920-luvulla Manhattanin drag-tanssiaisissa, joista sittemmin vuosikymmeniä myöhemmin kehittyi ballroom-kulttuuri ja vogueing sellaisina kuin ne nyt tunnemme.

Yhdysvalloissa oli 1920 säädetty kieltolaki, mikä tuomitsi drag queenit ja homot undergroundiin ja yleisesti mafian operoroimiin salakapakoihin. Pansy Craze oli lyhyt ajanjakso 1920-luvun lopulta vuoteen 1933, jolloin New Yorkin alakulttuurin ja tarkemmin homokulttuurin viihde levisi hieman laajempaan suosioon näissä Manhattanin salakapakoissa. Pansy viitaten juuri drag-esiintyjiin on homoa tarkoittava haukkumasana, tyyliin hintukka tai vastaava naisellista miestä tarkoittava termi (varsinaisesti pansy tarkoittaa orvokkia). Kyseessä oli kieltolain aikainen show-villitys. Tässä kohden lienee parasta muistuttaa, että 1900-luvun alkupuolella lhbtq-sanasto oli hyvin erilaista, gay-sanakin tarkoitti ihan jotain muuta.

Jean Malin elokuvassa Arizona to Broadway (1933)

Teräväkielinen homo oli Pansy Crazen kirkkain tähti

Melin oli vuonna 1930 Manhattanin kovimmin palkattu yökerhoesiintyjä. Tässä vaiheessa hänen esityksensä ei kuitenkaan ollut dragia, vaan Melin esiintyi smokissa ollen teräväkielinen ja naisellinen seremoniamestari ja avoimesti gay, siis oma itsensä. Kapakkamaailman mafiakahakoiden myötä hän jätti kaupungin ja avasi oman yökerhon Hollywoodissa, se kuitenkin oli pystyssä vain vuoden. Malin jatkoi  elokuvan pariin ja sai roolin impersonaattorina elokuvassa Arizona to Broadway (1933). Hänen roolihahmonsa on nimeltään Ray Best, tarkoituksena on selvästi imitoida tuon ajan povipommia Mae Westia.

Malin levytti myös musiikkia, I’d Rather Be Spanish than Mannish ja That’s What’s the Matter With Me.

Hän esiintyi myös kahdessa muussa elokuvassa 1933 aikana, mutta hänen osuutensa leikattiin pois. Ajat olivat totisesti muuttumassa.

Salakapakoissa oli vakavia järjestyshäiriöitä ja 1930-luvun alussa Yhdysvalloissa kiellettiin riistinpukeutuminen järjestyshäiriöiden ja prostituution perusteella. 1930 esitelty Hollywoodin moraalikoodisto kielsi homoseksuaaliset hahmot elokuvissa. Pansy Craze oli päättynyt. Suuren laman kurittamaa kansaa ei enää drag-viihde kiinnostanut, sitä alettiin pitää jopa perverssinä.

Jean Malinin elämä päättyi traagisessa vahingossa 1933. Hän peruutti vahingossa autonsa laiturilta alas. Hän oli vasta 25-vuotias. Autossa oli myös, jotka pelastuivat, mutta Malin jäi ratin taa.

Tuli toinen maailmansota ja synkät ajat, drag-viihde alkoi uudelleen kiinnostaa suurta yleisöä vasta 1970-luvulle tultaessa. Elämme yhä tuolloin alkanutta drag-viihteen ja kulttuurin toista aaltoa.