Halpahalliketju Target ilmoitti toukokuun lopulla poistavansa myynnistä osan LGBTQ Pride -valikoiman tuotteistaan. Tuotesarjaan kuuluu 2000 eri tuotetta prideteemasta.

Target perusteli ratkaisuaan henkilökunnan turvallisuudella, sillä sitä oli uhattu. Myymälöissä oli myös entistä enemmän heitelty pridetuotteita lattioille, kertoo BBC.

Tuotteet poistetaan sekä myymälöistä, että verkkokaupasta.

Yhdysvalloissa vaaditaan pridetuotteiden tai pride-aiheisen mainonnan kieltämistä laajemminkin. Vaatimusten takana on konservatiivinen oikeisto. Vaatimuksia perustellaan useimmin ”lastensuojelulla”. Hlbt-aiheinen ja erityisesti trans-aiheinen aineisto halutaan pois alaikäisten näkyvistä. Kohteena ovat ”woke-yritykset”. Yhteiskunnallisen ilmapiirin polarisoituessa yrityksiä pakotetaan valitsemaan puolensa.

Targetin pridetuotteita poistettiin myynnistä uhkailun myötä.

Tapaus Bud Light

Bud Light -olut joutui boikotin kohteeksi, kun se käytti markkinoinnissaan transtaustaista influensseria Dylan Mulvaneyta. Olutbrändi menetti boikotin seurauksena neljässä viikossa lähes neljänneksen myyntivolyymistaan ja samalla sijoituksensa USA:n eniten myytynä oluena.

– Tarkoituksemme ei koskaan ollut osallistua keskusteluun, joka jakaa ihmisiä. Meidän liiketoimintamme on ihmisten saattamista yhteen oluen myötä, kommentoi Anheuser-Busch InBev Pohjois-Amerikan johtaja Brendan Whitworth.

Olutvalmistajan johto kommentoi vielä erikseen sijoittajille yhtiön osakkeen laskiessa, että kyseessä ei ollut kampanja, vain yksi oluttölkki ja vain yksi influensseri.

Tapaus Chr. Hansen

Tanskalaisen elintarvikealan yhtiön Chr. Hansenin työntekijöitä uhkailtiin Yhdysvalloissa. Tämän seurauksena yhtiö poisti sateenkaariliput sosiaalisesta mediastaan. Varatoimitusjohtaja Winnie Bügel perusteli ratkaisua työntekijöiden turvallisuudella, kertoi Helsingin Sanomat Berlinsken uutisen perustuen eilen. Yhtiön työntekijöitä oli Yhdysvalloissa syytetty aggressiivisesti ja uhattu vakavasti.

Yhtiön työntekijät ovat olleet ratkaisusta järkyttyneitä.

Yhtiön sosiaalisessa mediassa olivat pride-väritetyt logot ja tuki hlbt-ihmisille hyvin näkyvillä, mutta nyt ne on poistettu.

Yhtiöstä vakuuteltiin, että työ monimuotoisuuden puolesta jatkuu ”arjen tasolla”.

Tapaus Starbucks

Sen sijaan väite siitä, että Starbucks-kahvilaketju olisi Yhdysvalloissa kieltänyt pride-aiheista koristelua toimipaikoissaan ei yhtiön mukaan pidä paikkaansa. Yhtiön työntekijät uhkasivat lakolla, joka totetuikin. Sillä vaadittiin parannuksia hlbt-työntekijöiden oloihin, kuten sukupuolineutraaleja pesutiloja. Yhtiö vakuutti, että mitään kieltoa ei ole annettu. Yhtiö päätti selventää somistusta koskevaa ohjeistustaan ja korosti, että sen tarjoamaan terveydenhuoltoon ovat kuuluneet sukupuolenkorjausleikkaukset jo 10 vuoden ajan. Yhtiö syyttää liittoa perättömästä lokakampanjasta, kertoo CNN.

Tapaus Malesia

Malesian viranomaiset takavarikoivat sveitsiläisen kellovalmistaja Swatchin sateenkaariväritettyjä kelloja brändin myymälöistä, myös pääkaupunki Kuala Lumpurissa.

Muslimienemmistöisessä Malesiassa homoseksuaalisuuden toteuttaminen on kielletty ja siitä voidaan tuomita raipparangaistus tai vankeutta.

Swatchin toimitusjohtaja Nick Hayek ilmoitti, että se täydentää varastonsa ja asettaa sateenkaarikellot uudelleen esille myös Malesisassa Sveitsin pääkonttorin ohjeiden mukaisesti.

– Tässä ei ole mitään poliittista.

Tapaus FIFA

Naisten jalkapallon MM-kilpailuissa ei sallita sateenkaariväritettyä kapteeninnauhaa. Miehiltä se kiellettiin Qatarin kisojen yhteydessä.

Naisten  jalkapallon MM-kilpailut käydään 20.7.-20.8.2023 Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.