Italialaisen pastajätti Barillan pääjohtaja Guido Barilla aiheutti valtaisan paheksunnan aallon aiemmin syksyllä, sanoessaan radiohaastattelussa, että yhtiö ei käyttäisi homoja mainoksissaan.

Nyt pastayhtiö on kuitenkin ilmoittanut uudistavansa mainoskonseptiaan, kertoo uutistoimisto Reuters. Sosiaalisessa mediassa nopeasti levinneet Barilla-omistajan kommentit poikivat lukuisia verkkosatiireja ja ihmiset lähettivät mm. Facebook-sivuilleen kuvia, joissa heittivät Barillan pastat roskiin.

Barillan vanha mainos: Kuva: barillagroup.com

 

Barillan puheenjohtaja, yhtiön perustajan 55-vuotias pojanpoika on tavannut homojärjestöjä ja -aktivisteja niin Italiassa kuin Yhdysvalloissa.

”Italia on hyvin ennakkoluuloinen maa ja tämä näkyy etenkin Parmassa ja muissa vastaavissa kaupungeissa. Tapaamiset ovat avanneet silmämme ja korvamme kehitykselle, jota tapahtuu Parman ulkopuolisessa maailmassa”, kertoo Barillan edustaja Luca Virginio Reutersille.

Virginion mukaan tieto kehityksestä saattaa muuttaa Barillan mainosten perusvirettä huomattavasti. Barilla on tähän mennessä käyttänyt mainoksissaan perinteistä kuvaa italialaisesta perheestä, jossa naisilla on merkittävä rooli.

”Työskentelemme jo uuden mainoskonseptin parissa. Uusi konsepti tulee olemaan huomattavasti avoimempi ja kattavampi”, Virginio sanoo.

Barilla-yhtiö aikoo myös perustaa monimuotoisuus ja tasa-arvoisuus neuvoston. Yhtiön tiedotteen mukaan neuvoston tavoitteena on parantaa monimuotoisuutta ja tasa-arvoa pastayhtiön työntekijöiden parissa sekä yhtiön kulttuurissa. Neuvostoon kuuluvat muun muassa homoaktivisti David Mixner ja paralympialaisten kultamitalisti Alex Zanardi.

Aiheesta uutisoi Suomessa Markkinointi ja mainonta -lehti aikaisemmin tänään.

 

QX.fi kertoi Barillasta kohun jyllätessä.

”Homot ostakoon muuta pastaa”

Barilla pyytää anteeksi